Zwłaszcza teraz w okresie wzmożonej zachorowalności konieczne jest, aby przestrzegać wszystkich zaleceń związanych z profilaktyką dotyczącą koronawirusa. O czym w szczególności należy pamiętać? Poniższe zasady powinny stać się twoim nawykiem!

  • Pamiętaj o częstym myciu rąk, najlepiej przez 30 sekund (zarówno przed, jak i po posiłku, po powrocie do domu, po kichnięciu, skorzystaniu z toalety, czy kontakcie ze zwierzętami).
  • Unikaj dotykania oczu, ust i nosa, zwłaszcza przed umyciem rąk.
  • Pamiętaj, aby zakrywać nos i usta, kiedy kaszlesz bądź kichasz.
  • Regularnie wietrz wszystkie pomieszczenia w domu.
  • Korzystaj z preparatów do odkażania dłoni, najlepiej na bazie alkoholu.
  • Zachowaj dystans 1,5 metra od rozmówcy, nie podawaj także ręki na przywitanie.
  • Staraj się nie dotykać guzików w autobusach, metrze czy tramwaju, ale również przycisków na przejściach dla pieszych

Nie należy zapominać także, że chorobowe drobnoustroje mogą znajdować się na przedmiotach codziennego użytku, a więc na klawiaturze komputera, pieniądzach, telefonie komórkowym, a także produktach, których dotykamy na sklepowych półkach. Niezwykle istotne jest dlatego, aby pamiętać o ich dezynfekcji. Podobnie zresztą jak o odkażaniu stołu przed posiłkami, włączników świateł czy klamek. Możesz użyć w tym celu wilgotnych chusteczek nasączonych środkami dezynfekującymi. Przeprowadzone badania wskazują bowiem, że koronawirus może utrzymywać się, w zależności od powierzchni, od kilku godzin do nawet kilku dni.

Jak zadbać o swoją odporność w czasie pandemii?

Zdrowy i silny organizm znacznie lepiej może poradzić sobie z wirusem, niż ten pozbawiony odporności. Co robić zatem, aby ją wzmocnić? Przede wszystkim zadbać o dobrze zbilansowaną dietę, bogatą w warzywa i owoce, będące naturalnym źródłem witamin i składników mineralnych. Wystrzegaj się produktów wysoko przetworzonych a więc gotowych dań w słoikach, sosów w proszku, ale także słodyczy i słonych przekąsek. Zbyt duża ilość konserwantów, zawartych w diecie nie sprzyja odporności. Pamiętaj także o odpowiednim nawodnieniu. Pij co najmniej 2 litry płynów, najlepiej wody mineralnej. Wybieraj produkty z pełnego ziarna, a więc żytnie czy gryczane makarony, kaszę jaglaną i jęczmienną. Postaw także na naturalne środki, pomagające wzmocnić odporność: imbir, cytrynę, miód i kurkumę. Dania przygotowywane z dodatkiem tych składników to doskonały naturalny antybiotyk.

Ważne jest także, aby unikać sytuacji stresowych, które negatywnie wpływają na nasz organizm, powodując jego osłabienie. Nadmierne spożywanie alkoholu czy palenie papierosów również osłabia funkcjonowanie układu odpornościowego, dlatego ze względu na swoje zdrowie należy zrezygnować lub ograniczyć stosowane używki. Kolejnym istotnym czynnikiem, który wpływa na naszą odporność jest… sen. Badania wykazały, że osoby śpiące mniej iż 6 godzin są czterokrotnie bardziej narażone na wszelkiego rodzaju infekcje wirusowe.

Zadbaj także o swoje zdrowie psychiczne. Zbieraj i czytaj informacje wyłącznie z wiarygodnych źródeł, wiele stron podaje bowiem niesprawdzone wiadomości, które mogą powodować tylko niepotrzebne zdenerwowanie. A jeśli czujesz, że oglądanie lub też słuchanie doniesień medialnych na temat epidemii powoduje u ciebie stres, ogranicz do minimum czas spędzany przed ekranem komputera lub telewizora. Stosuj metody pozwalające ci się odprężyć. Doskonałym rozwiązaniem będą na przykład ćwiczenia na stres. Możesz także dowiedzieć się jak medytować, albo zacząć uprawiać jogę.

W tym trudnym czasie zadbaj o swoich najbliższych. Dopilnuj, aby starsi członkowie rodziny nie wychodzili z domu i prawidłowo się odżywiali, gdyż wraz z wiekiem układ odpornościowy jest dużo słabszy, a organizm nie jest w stanie wystarczająco mocno walczyć z infekcjami. Zatroszcz się także o dobre samopoczucie swoich pociech. Zorganizuj im odpowiednio czas, tak aby zachować normalny rytm dnia (czas na naukę, zabawę i wypoczynek).